The Netherlands, Holland - support group

Share your McDougall Support Group Ideas Here.

Moderators: JeffN, f1jim, John McDougall, Heather McDougall, carolve

The Netherlands, Holland - support group

Postby HansvK_Netherlands » Tue Jan 24, 2017 10:30 am

Hi,

For anyone in The Netherlands, I want to start a support group under this subject. So if you are dutch please feel free to leave a message and perhaps we can help each other (to practice or spread the McDougall sermon).

Hans van Keulen, Utrecht, The Netherlands. 43yrs, local government, 3 years starch/plantbased, wholefood, no oil, no added salt, a little nuts...
HansvK_Netherlands

Re: The Netherlands, Holland - support group

Postby Dampy » Tue Feb 06, 2018 6:53 am

Hi,

I'm also Dutch. Live in Limburg.

Nobody else has responded. That's disappointing.

I know of no one that eats this way. None of my friends or family have ever heard of McDougall (or the other plant based doctors for that matter) and no one is even remotely interested. My way of eating these days is considered as very extreme, and probably harmful and dangerous for my health. People are especially "worried" about all kinds of deficiencies I have or will definately develop if I stick to the diet.

I'm 48 years old, two and a half years McDougall way of eating (most of the time)
Dampy

Postby HansvK_Netherlands » Thu Feb 08, 2018 10:27 am

Ha Dampy (en je dagelijkse naam?)

Mooi om te horen dat jij dan wel dit kan volhouden. Dat maakt ons ook zo speciaal. Uit de webinars van Doug Lisle maak ik op dat ook jij een behoorlijke dosis 'disagreeableness' hebt, toch? Oftewel een beetje dwars bent en niet met alle winden meewaait.

Het toeval wil dat je ook nog eens de ruggegraat had je te verdiepen in de moeilijke kost en de aparte manier zoals McD het allemaal brengt en dat in het engels. Doug Lisle zegt dat dit maar bij een fractie van de mensen aanslaat. De rest van de mensen die jij kent zit nog in The Pleasure Trap. 70% ervaart de symptomen (overgewicht, diab.t2, hartprobl), 30% niet en heeft er dus geen boodschap aan. Mooi concept, he? Mensen ervaren zoveel aantrekkingskracht van modern voedsel. compleet logisch evolutionair gezien, maar een vergissing van grandioze proporties als je kijkt naar medicijngebruik en leed.

ondertussen ben ik zelf ook dichter bij je gaan wonen: delft, waar ik ambtenaar ben.

Wie volg jij allemaal? (ik volg geen nederlanders, vroeg of laat gaan ze met uitspraken of recepten de mist in. zoals koolhydraatarm, olijfolie of zo.) Probeer je wel het gesprek erover aan te gaan met je omgeving? Neem je net als ik je eigen bakjes havermout e.d. mee naar je werk? ik moet het weten :-) : waarom ben je zo overtuigd van mcD?
en hoe ziet je eigen situatie thuis eruit? problemen met huisgenoten die anders eten?

overigens: ik heb een mannelijke collega op het mcD pad gezet en hij probeert het heel strikt te doen.

groeten en fijn weekend,

hans
HansvK_Netherlands

Postby Dampy » Fri Feb 09, 2018 9:08 am

Ha die Hans,

Ik denk Nederlandse berichten verwijderd zullen worden door forumleiding. Het is tenslotte een Engelstalige...

Daarom had ik jou, in het Nederlands een PM gestuurd.

Ik denk dat jij en ik zwaar in de minderheid zijn in Nederland (in de wereld trouwens). Mijn interesse werd gewekt door Forks over Knives. Ik zag dat en ben de dag erna radicaal overgestapt op het nieuwe eten. Simpel als dat. Heb in de tussentijd (2,5 jaar inmiddels) stapels en stapels boeken gelezen, honderden documentaires en lezingen over het onderwerp bekeken, en nog de gebruikelijke you tube en google toestanden. Ik denk dat ik nu goed geinformeerd ben.

McDougall is mijn favoriete doc. Zijn aanpak is logisch, doebaar, en toepasbaar. Niet te moeilijk doen. Gewoon rijst, aardappels, zoete aardappels en zo aangevuld met wat groenten en fruit. Hoe simpel kan het zijn? Fuhrman en Greger hebben m.i. ook sterke punten. Maar ze maken het onnodig gecompliceerd met regeltjes en lijstjes. Ik vind het de kunst om van allemaal wat mee te pikken.

Goed genoeg is goed. Goed is goed genoeg. En meer is niet altijd beter. Dat zijn zo’n beetje mijn richtlijnen geworden.

Als je goed leest wat genoemde docs zeggen (en ook nog vele anderen: Popper, Barnard, Pollan, Messina, Campbell, Esselsteyn en nog veel meer), dan zie je dat eigenlijk allemaal hetzelfde beweren, en dat de verschillen zitten in de details. Ik focus me op de hoofdlijn, en niet wiens plan ik nu exact volg.
Dampy

Postby Dampy » Fri Feb 09, 2018 9:09 am

Met huisgenoten heb ik geen problemen. Ik ben de baas in de keuken . Mijn kinderen zijn allang het huis uit en doen wat ze willen. Dat is vooral niet eten zoals hun ontspoorde moeder. Jammer, want mijn zoon is obees en mijn dochter mag ook wel wat afvallen. Mijn man woont wel bij mij, en hij floreert onder het nieuwe eten. Fors afgevallen, en binnen no time af van medicatie voor de bloeddruk en cholesterol. Hij gelooft erin, al denkt hij dat hij maar 80% of zo hoeft te doen. Daar werk ik nog aan.

Dan mijn omgeving. Zoals ik al opmerkte: iedereen denkt dat wij (mijn man dus ook omdat hij eet wat ik hem voorzet) compleet gestoord zijn. Kan nooit goed zijn. Je hebt eiwitten nodig, Je hebt calcium nodig Bla bla, je kent het wel. Het helpt ook niet echt mee dat mijn neefje nu eerstejaars medicijnen student is, en mij ook tegenspreekt. Conclusie: ook Nederlandse artsen weten geen fluit van voeding, en ik zie nu zelf wat de geleerd krijgen. Voorbeeldje: ijzer uit vlees wordt beter opgenomen dan ijzer uit planten. Kan wel zijn, maar ik denk dan: ´Goed genoeg is goed. Goed is goed genoeg. En meer is niet altijd beter´. Maar zo denken anderen er dus duidelijk niet over.

Collega’s: tja wat kan ik ervan zeggen. Op mijn werk is een low carb craze gaande. En eerlijk is eerlijk, een aantal zijn afgevallen. Maar ik zie ook blauwe wallen verschijnen… Nu mensen op werk succes lijken te hebben met hun low carb toestanden, ben ik al helemaal niet meer geloofwaardig. Dat is niet erg, want ze geloofden het toch al niet.

Ik vind dat ik het best aardig doe. 2,5 jaar geleden woog ik 55 kilo BMI 21. Dat lijkt helemaal niet verkeerd, maar geloof me: ik was dik. Vetrand en elk jaar wat dikker, zoals dat bij vele mensen gaat. In negen maanden tijd ben ik 20% van mijn lijf kwijtgeraakt en dat is echt VEEL. Ik weeg nu al heel lang 44-45 kilo (BMI 17). Volgens mijn omgeving eet ik idiote hoeveelheden voedsel. Dat is ook wel zo. Ik hou gewoon van lekker en veel eten, en dat doe ik dan ook. Ik heb geen dag gelijnd, en ik heb geen flauw idee van het aantal calorieen dat ik binnenkrijg. Ik kijk daar totaal niet naar.

Als je geinteresseerd bent in wat e-boeken (heb er heel veel, ook de nieuwste van McD) dan PM me even. Ik wil je die best mailen. Tenzij je bij BREIN werkt, dan is het niet zo’n goed idee…

Groet, Evelien
Dampy

Postby Plumerias » Fri Feb 09, 2018 3:24 pm

I doubt that anybody will remove your Dutch language messages. If those of us who speak English want to understand, all we have to do is hit Google translate and read your comments. We (my husband and I) will be spending a little time in your country this spring, Haarlem and Rotterdam. If you're interested in meeting, assuming I'm not busy drooling at your tulips and the like, :lol: please let us know. We speak no Dutch.
Plumerias

Postby Dampy » Thu Feb 15, 2018 4:41 am

Hi Plumerias,

Have fun in The Netherlands! You wil find that most people speak a decent amount of English. We have to, because apart from a a part of Belgium no one in the world speaks Dutch. :-)

I live in the south and rarely travel north in Holland. Come to think of it I don't think I have ever been in Haarlem and maybe (not sure though) one time Rotterdam. I would love to meet you, but it isn't feasible for me.

The tulips! I've lived in the Netherlands for most of my life and rarely see a tulip. I think it's more a touristy thing and probably an export product.

Have a nice trip in Europe and I hope you will enjoy Holland :-P
Dampy

Postby HansvK_Netherlands » Sun Feb 18, 2018 10:51 am

Ha Evelien, (ik schijn nog geen PM zelf te mogen dichten, dus maar een reply...)

Hahaha, mooie beschrijving van wat je doormaakt met mensen om je heen. Je voldoet precies aan het McD en Doug Lisle profiel, denk ik zo. Overtuigd en met voldoende kennis en redelijk immuun voor wat anderen denken. Lisle noemt dat de perfect personality. Heerlijk.

En inderdaad, om te ontkomen aan 90% van de westerse welvaartziektes is simpel, starchbased plantaardig eten, ruim voldoende. Omgekeerd: Dr Greger enz gaan daarvoor te ver met zijn biochemische research-verklaringen. Maar drG is een grandioze entertainer en ik geniet van iedereen op zijn eigen manier. Tegenwoordig ( ben nu 4 jaar starchivore) is de evolutionaire psychologie achter het eten maar ook ons breder functioneren in deze wereld, waar ik het meeste aandacht aan besteed.

Maar, net als mcD, is het ook wel eens fijn om flink tegengas te kunnen geven op kennis over eten. Zo is het heerlijk om bijv artsen en artsjes in dop..., om de oren te slaan met youtube quotes van vooraanstaande artsen zoals dr Kim Williams, een mcD-fan, over bijv. ijzer uit vlees(heme-iron) : begin op minuut 37:56 tot 39:39.
https://youtu.be/hwPLkaoYn2g

en klaar ben je als gemiddelde nederlandse arts.

In een wandelingetje met een maastrichtse hersenchirurg die ik ken, noemde ik bijv. Dennis Burrkit, 1 van mcD guru's, omdat ik wist dat hij in hun lesboeken staat. En dan heb je met zulke specifieke kennis op hun vlak, opeens iemands aandacht, kan ik je vertellen.

Heel goed dat je je man meeneemt naar die laatste 20%, want Esselstyn zegt natuurlijk, moderation kills. Williams zegt ergens 'you actually hyperabsorb more cholesterol'... oeps.

Wat zijn eigenlijk jullie favoriete recepten? Ik had tussen de middag, een pannekoekentaart, zoals 3-4x per week, en dadelijk een pastaatje, tomatensaus, tofu, enz

Fijne werkweek,

Hans
en vlg week ga ik kijken of we afspraken kunnen maken om onze amerikaanse vrienden te ontmoeten in rotterdam of zo, leuk!
en nee hoor, ik werk niet voor brein, enkel voor de gemeente. En jij?
en heb je toevallig ook het luisterboek How not to Die van dr Greger?
HansvK_Netherlands

Postby Dampy » Mon Feb 26, 2018 5:28 am

Hoi Hans,

Vervelend dat pm niet werkt. Ik zie dit in FAQ:

Private Messaging
I cannot send private messages!
There are three reasons for this; you are not registered and/or not logged on, the board administrator has disabled private messaging for the entire board, or the board administrator has prevented you from sending messages. Contact a board administrator for more information.

Misschien moet je een x aantal berichten posten voordat je kunt pm-en. Sommige forums hebben dat. Misschien een paar posts in Sandbox zetten?

Als dat dan nog niet lukt, dan misschien je mail adres neerzetten. Dan mail ik je wel. Dan kan ik je ook meer zeggen over de boeken die ik beschikbaar heb.

Ik werk voor een grote gezondheidszorg organisatie en ik regel daar alle schades en verzekeringszaken.

Favoriete recepten:
Een heleboel. Ik maak graag uitgebreide rijstschotels en allerlei stamppotten. Vaak veel verschillende ingredienten op het bord. Meestal meer dan 10, soms wel 20. Meestal ook iets van fruit bij het avondeten, vaak tropische vruchten. Ben dol op mango’s en avocados (die smaken bijzonder goed bij rijstschotels en ook bij bloemkool!). Ik zoek graag recepten op internet en die pas ik dan aan.
Moet nog wat werken aan lunch recepten. Eten nu vaak brood van de jumbo of bakker, en dat is niet ideaal want er zit altijd wat olie in. Op het brood: pindakaas (zonder extra toegevoegde olie), appelstroop, honing, hummus.
Maak ook wel eens havermout. Soms met water, soms met amandelmelk.
Ik ben wel geinterresseerd in het recept van jouw pannenkoekentaart!

Ik ga dat boek van Lisle toch maar eens lezen, aangezien ik blijkbaar in een profiel pas. Er zijn weinig standaarden waaraan ik voldoe, behalve die van “afwijkend”. :duh:

Tja, tegengas… Ik word daar moe van. Van elk argument is net zo makkelijk een “bewijs” filmpje of artikel tevoorschijn te toveren dat exact het tegendeel beweert en onderbouwt. Is de mens een omnivoor? Kokosolie is gezond? Olijfolie is heart healthy? Koolhydraten zijn slecht voor je? Melk is het perfecte voedsel? Vis eten?

Het koren van kaf scheiden is voor velen blijkbaar niet te doen. Ikzelf ben ervan overtuigd dat ik het nu bij het juiste eind heb. Voor de ander is het toch weer mogelijk om een ander gezichtspunt te presenteren (zie alinea hierboven). En dan stellen ze de legitieme vraag: Wat maakt jouw informatie/gezichtspunt meer waar dan dat andere (net gepresenteerde)? En het is echt een goede vraag. Waarom wel aannemen wat dr. McDougall stelt en waarom niet wat Loren Cordain of Sally Fallon beweren? Ook de andere partij komt met plausibel klinkende argumenten.

Wat ik daarbij ook heb geconstateerd is dat veel mensen – mijns inziens – niet goed in staat zijn om het totaalplaatje te overzien. Discussies gaan vaak over details. IJzeropname, opname vitamines, calcium, noem maar op. Tekortje hier, tekortje daar. En daar dan iets aan doen. Vooral vaak bloedwaardes bepalen. En daarop handelen. Het grote plaatje is mijns inziens een voedingspatroon dat voldoende energie en voedingsstoffen levert en dat je toepast voor je meeste maaltijden. Ik ben ervan overtuigd dat het lichaam bijzonder goed in staat is de boel te managen. Je hoeft niet iedere dag alles binnen te krijgen. Eet gevarieerd en voldoende, in hoofdzaak plantaardig en niet te veel fabrieksrommel. Deze zienswijze zie ik overigens ook terug in de boeken van Michael Pollan (Diet for a new America) en Collin Campbell (Whole).

Groet, Evelien
Dampy

Return to Support Groups